Nieuws
18 oktober 2022
Arend Drost Msc.

Acht tips voor het begeleiden van leerlingen met met ADHD

Terug naar overzicht

ADHD staat voor attention deficit hyperactivity disorder, al is hyperactiviteit niet bij elke leerling aanwezig. ADHD kan voorkomen in drie subtypen: hyperactief/impulsief, overwegend onoplettend of een combinatie van beiden. Voor 1994 werd het overwegend onopletttend type ‘ADD’ genoemd. Tegenwoordig worden beide typen dus geclassificeerd als ADHD, al spreken mensen in de praktijk nog vaak over ADD. Het scheelt namelijk nogal wat lettergrepen! 

Mensen met ADHD zijn dus erg aanwezig, of juist dromerig en afwezig, maar in de meeste gevallen allebei. De overeenkomst is de aandachtsproblematiek. Als buitenstaander zijn de subtypen niet altijd even goed te onderscheiden, maar vaak is de beleving van binnen voor een groot deel hetzelfde. Namelijk een te vol hoofd, veel gedachtes, weinig focus. 

Leerlingen met ADHD hebben zowel last van te veel prikkels als te weinig. Het is dus belangrijk om hen op een prettige manier bij de les te houden. Dit is wat docenten bij OnlineHuiswerkklas.nl toepassen om leerlingen met ADHD te helpen:

1. Wees positief!

Het allerbelangrijkste is om positief te zijn. ADHD kan leiden tot een laag zelfbeeld, omdat vrij simpel ogende dingen niet goed lukken. Complimenten geven en aanmoedigen helpt het zelfvertrouwen van leerlingen met ADHD.

2. Maak het klein

Hak taken samen in stukjes en laat de leerling stap voor stap aan een klein gedeelte werken. Help de leerling door hem/haar niet een heel hoofdstuk in één keer te laten samenvatten, maar door dit paragraaf voor paragraaf te doen. 

3. Leer online

De afgifte van dopamine in de hersenen van mensen met ADHD is anders gereguleerd. Daardoor neigen zij naar activiteiten met een korte feedbackloop (zoals gaming). Dat wil zeggen dat het fijn is wanneer je brein eerder een ‘beloning’ krijgt voor het gedane werk. Online leeromgevingen met opgaven, zijn daardoor extra effectief voor leerlingen met ADHD. Bij OnlineHuiswerkklas.nl delen leerlingen het gehele uur hun scherm met ons als zij op de computer aan het oefenen zijn, zodat wij hun voortgang in de gaten kunnen houden en kunnen helpen waar nodig.

4. Zet het geluid uit

Een klaslokaal is een afleidende omgeving met veel prikkels. Bij OnlineHuiswerkklas.nl kunnen leerlingen met ADHD hun geluid uitzetten tijdens de les. Voor dat ze dat doen, spreken we af dat we het via de chat aangeven als we ze willen spreken.

5. Wees duidelijk

Leerlingen met ADHD hebben soms moeite met autoriteit. Vermijd discussies. Vertel vriendelijk, maar strikt wat je van de leerling verwacht en kom hier ook op terug.

6. Pauzeer

Tijdens de les een pauze van 2/3 minuutjes kan de concentratie weer op pijl brengen. Als het nodig is voor de leerling om even te bewegen, is dat prima! 

7. Plan helder en haalbaar

Juist bij deze leerlingen is een goede planning heel erg belangrijk. Maak heldere, maar vooral haalbare afspraken. Laat ze niet te lang aan 1 vak zitten als dat niet meer gaat. Geef even een paar minuutjes pauze en laat ze dan verder gaan met een vak. Probeer rond de 25 minuten te wisselen, maar let wel op! Wanneer een leerling goed bezig is kan een pauze soms de focus breken. 

8. Creëer een stimulerende omgeving

Een bekende techniek die volwassenen met ADHD vaak toepassen is bodydoubling. Het hebben van een studie-, werk- of sportmaatje helpt voor iedereen, maar voor mensen met ADHD is het nog lastiger wanneer zij alleen voor een lastige taak staan. Bij OnlineHuiswerkklas.nl zijn de andere leerlingen ook in beeld én zijn zij aan het werk. Lees hier meer over bodydoubling als productiviteitstechniek. 

Tot slot 

Minder dan 2 procent van de adolescenten in Nederland is gediagnosticeerd met ADHD. In het leerlingenbestand van OnlineHuiswerkklas.nl heeft bijna 10 procent aangegeven ADHD te hebben. Het is goed om te benadrukken dat ADHD niet ons specialisme is en dat wij hierover geen inhoudelijke vragen beantwoorden of adviezen geven. Wat wij wel kunnen is op een praktische manier houvast geven.

Andere (leer)stoornissen

OnlineHuiswerkklas.nl is niet gespecialiseerd in het begeleiden van leerlingen met (leer)stoornissen. Echter: we hebben sinds 2017 veel praktijkervaring opgedaan, waardoor onze begeleiding in veel gevallen goed aansluit. Klik hier om meer te lezen over onze aanpak voor leerlingen die last hebben van faalangst, klik hier om meer te lezen over onze werkwijze voor leerlingen met dyslexie en klik hier om meer te lezen over hoe wij omgaan met leerlingen met autisme.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Leerlingen bij OnlineHuiswerkklas.nl volgen altijd eerst een proefweek huiswerkbegeleiding. Na deze periode kun je een abonnement voor vier tot tien uur begeleiding per week bij ons afsluiten. Onze abonnementen zijn maandelijks opzegbaar..

Proefweek starten