Sinds onze oprichting in 2017 hebben wij meer dan 700 leerlingen geholpen met het verbeteren van hun studieresultaten, door middel van het geven van online huiswerkbegeleiding die plaatsvindt in kleine samenstelling. Onze huiswerkbegeleiding wordt verzorgd door zowel onderwijsprofessionals (onze vaste krachten), als student-docenten. In de loop der jaren hebben wij veel leerlingen met dyslexie begeleid. We merken dat leerlingen met dyslexie veel baat hebben van onze onderwijsdienst. Wellicht komt dat door onze checklist ‘vijf tips voor het begeleiden van leerlingen met dyslexie’, die tijdens het inwerktraject met nieuwe medewerkers uitgebreid aan bod komt.
Één van de belangrijkste taken tijdens het geven van huiswerkbegeleiding, is leerlingen controleren op hun kennisniveau. Voor leerlingen zonder dyslexie maken wij digitale overhoringen die zij invullen op de computer. Leerlingen met dyslexie worden altijd mondeling overhoord, omdat dit voor hen veel fijner is.
Tijdens huiswerkbegeleiding wordt er veel zelfstandig geleerd. Echter: voor leerlingen met dyslexie kan dit soms een lastige opgave zijn, omdat het hen veel energie kost om de leerstof te lezen. Het is daarom goed om leerlingen met dyslexie op weg te helpen door af en toe een stuk leerstof voor te lezen.
Leerlingen met dyslexie hebben meer moeite met het onthouden en verwerken van talige informatie. Zij hebben daardoor ook meer moeite om hun werk te structureren en goed te plannen. Tijdens het wekelijkse plangesprek is het daarom belangrijk om hier extra rekening mee te houden en de planner helemaal samen in te vullen.
Wij helpen leerlingen vaak met het bedenken van ezelsbruggetjes en het visualiseren van de leerstof d.m.v. het maken van mindmaps. Het is goed om te weten dat deze aanpak extra goed werkt voor leerlingen met dyslexie. Het maken van samenvattingen kost voor leerlingen met dyslexie erg veel energie en werkt als leerstrategie juist minder goed. Hier houden we tijdens het geven van huiswerkbegeleiding zoveel mogelijk rekening mee.
Voor de meeste leerlingen geldt dat vlak voor een toets alle informatie in je hoofd stampen niet goed werkt. Echter: voor leerlingen met dyslexie is dit letterlijk onmogelijk; gezien ze door hun woordblindheid niet snel door de lesstof kunnen gaan. Het is voor leerlingen met dyslexie daarom extra belangrijk om op tijd te beginnen met leren voor een belangrijke toets.
Geschat wordt dat ongeveer 7% van alle mensen dyslexie heeft. Het is daarom goed dat alle medewerkers van OnlineHuiswerkklas.nl bekend zijn met een aantal belangrijke tips voor het begeleiden van leerlingen met dyslexie.
OnlineHuiswerkklas.nl is niet gespecialiseerd in het begeleiden van leerlingen met (leer)stoornissen. Echter: we hebben sinds 2017 veel praktijkervaring opgedaan waardoor onze begeleiding in veel gevallen erg goed aansluit. Klik hier om meer te lezen over onze aanpak voor leerlingen die last hebben van faalangst, klik hier om meer te lezen over onze werkwijze voor leerlingen met autisme, en klik hier om meer te lezen over hoe wij omgaan met leerlingen met ADHD.
Leerlingen bij OnlineHuiswerkklas.nl volgen altijd eerst een proefweek huiswerkbegeleiding. Na deze periode kun je een abonnement voor vier tot tien uur begeleiding per week bij ons afsluiten. Onze abonnementen zijn maandelijks opzegbaar..
Proefweek starten